Baina el jazr wel madd (Between the Ebb and Flow)

Many people talked about Mai Ziadeh, her intelect, her famous literature salon, her mental health in her latter years,,, etc. And I was so curious to learn more about her, especially when I read some of Jubran Khalil Jubran letters to her that were published few years ago. But unfortunately I didn’t find any of her work (except for some online resources). I tried searching in the book fair, famous book stores, but nothing, nada. Then by mere chance I found in my family’s library an old book, without cover, published by El Helal in 1924, and it was written by “Mai”. I found that it was the Mai Ziadeh from the introduction Salama Moussa!

 

It’s called الجزر و المد, and in a smaller font صفحات في اللغة و الآداب و الفن و الحضارة / pages in the language, the literatures, art and civilization. It is mainly a series of articles. You can notice easily how she was interested in discussing the issue of modernization, especially of the language. I really liked a series of articles discussing the languages rise and fall, and the arabic language in particular. Of course المجمع اللغوي played an important role back then, so she also discussed some of its issues in few articles.

Her style is very direct, it is easy to notice how she managed to write in perfect traditional arabic without giving the feeling of rigidity. Also I couldn’t help but smile at certain words that were pronounced differently than what we do now, for example, الفرنسية is addressed as الفرنساوية ,,,, etc

 

Some paragraphs were very interesting for me, and I thought of sharing them with you:

 

أصبحت مصر كعبة العالم العربي و حاضرته المعنوية. فما لاح فيها نور الا استضاءت به الأقطار الاخرى, و لا مضت في ارجائها صيحة الا اهتزت لها القلوب, و لا ظهر فيها أسلوب جديد في الأدب و الاجتماع و السياسة , الا نظر فيه الآخرون باهتمام و مالوا الى تحديه قائلين “أليس ان مصر فعلت ذلك”. .. صرفت شهور الصيف المنصرم في سوريا و لبنان فكانت اكثر احاديثنا اليومية تدور على مصر و يقظة مصر. يمطرني السوريون الاسئلة فاحدثهم عن ظرف مصر و ادبها و طربها و ذكائها. أحدثهم كيف أن مصر التي طالما صوروها صاغرة خانعة كالتماثيل الجاثية عند قديم الأضرحة, قد هبت اليوم موفورة الشباب و النبل و الشهامة

أحدثهم بخشوع و تحنان عما رأيت و سمعت و عرفت. فأرى الخشوع مني و التحنانقد انتقل الى السامعين فجال في عيون النساء دموعا و بدا في وجوه الرجالتأثرا. فادرك عندئذ ان مصر أصبحت مطمح الانظار و موضوع الاعجاب.

ص 82

 

لكلمة “نهضة” معنيان اثنان: أحدهما تجدد الأمة في مجموع أحوالها بعامل أو عوامل استفزتها و تغلبت على العوامل الأخرى: كالنهضة الأدبية الفنية في أوروبا في القرن الخامس عشر.و النهضة العلمية و الآلية في أوربا و امريكا في القرن المنصرم و في هذا القرن العشرين

أما المعنى الآخر فهو النتباه لوجوب إحداث التغير و الشعور بابتداء وقوع ذاك التغير. فالتجدد هنا هو التيقظ و الرغبة في الأخذ بما أخذ به آخرون فوسع عندهم مجال الحياة فاستفادوا به و خسروا, و تنعموا و توجعوا. هو تحفز و مباشرة جميعا. و هذا المعنى من النهضة يتطابق و الحالة في مصر و سوريا, بما يتضمنه من قلق و اضطراب, و اندفاع و رعونة صبيانية, و اخلاص و ارتباك, و نشاط و خطأ و اصابة. و بمثل هذا تبدأ دواما النهضات الحقيقية.

ص 168

 

I really like the period of the Egyptian history. With this cultural rise (mentioned by Mai), Sayed Darwish (in songs), Ahmed Hassanein Pasha (in geographic discoveries), Saad Zaghloul (in political leadership) and many others, it felt like a real rise in the Egyptian society. I feel that in our time there is a similar rise, that’s why I feel optimistic that there might be a chance of another real rise of Egypt, with growing communities like PTP, SS, Nahdet El Mahroussa (even though I am not a member in that one), Serafis, in cultural outlets that have spread tremendously in the past few years, in the rise of NGO’s role ,,,

I think that despite all the odds of the difficulties faced in the Egyptian society, there is still hope for a better tomorrow.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s